Notícies

3r International Congress of Educational Sciences and Devenlopment

El coordinador del projecte Tàndem (projecte d'innovació educativa), Joan Ramírez, de l'INS Rovira-Forns de Santa Perpètua participarà, conjuntament, amb els professors de la UAB, Jordi Deulofeu, M. Teresa Escalas, Joan Carles Tinoco, Anna Garrido, Digna Couso, Isabel Ruíz i Sergi Cantos en aquest congrés, presentant diversos projectes relacionats amb aquest projecte d'innovació, que se celebrarà a Sant Sebastià els dies 24, 25 i 26 de juny.
Aquest congrés està dirigit a acadèmics, professionals, investigadors, formadors, professors, estudiants, gestors, directius, administratius de tots els àmbits de les Ciències de l'Educació i de la Psicologia del Desenvolupament. Enfocat especialment als que treballen en l'àmbit de l'educació familiar, escolar i/o comunitària i en el de la Psicologia, Pedagogia, Psicopedagogia, Educació Social, Treball Social, Sociologia, Magisteri. És un congrés per a investigadors i professionals d'aquests àmbits interessats en compartir i debatre coneixements teòrics i pràctics en l'entorn científic sobre les diverses àrees i temàtiques que es presentaran.
Durant tres dies es presentarà el programa científic dividit en conferències, sessions pràctiques, simpòsium dels convidats i comunicacions escrites. Hi intervindran ponents rellevants a nivell nacional i internacional que exposaran de manera pràctica els avenços sobre el tema que tractin.

 

Es presentaran aquests projectes:

Proyecto Tándem: una innovación en la enseñanza de las Ciencias Experimentales y de las Matemáticas para la Educación Secundaria. Autores: Jordi Deulofeu Piquet (UAB) y Juan Ramón Ramírez Serrano (INS Rovira-Forns)
Transformando Monociclos en Tándems: marco teórico para una propuesta interdisciplinar. Autor: Juan Carlos Tinoco Balongo (UAB)
Enseñar el valor de "probado científicamente": retos y oportunidades de una comunidad profesional docente orientada al desarrollo de la competencia científica. Autoras: Anna Garrido Espeja y Digna Couso Lagarón (UAB)
Evaluación innovadora para la evaluación de la innovación. Autoras: Sergi Cantos Pastor, M. Teresa Escalas Tramullas e Isabel Ruíz Mallén (UAB)

El Link és: congrés educació

Ressenya del projecte Tàndem
Des del curs 2013 fins el 2016 l'Institut forma part del Projecte d'Innovació educativa Escoles Tàndem, promogut per la Fundació Catalunya-La Pedrera.

El projecte TÀNDEM pretén l’especialització del centre en les àrees de ciències experimentals i matemàtiques, que s’han de convertir en l’eix vertebrador del currículum educatiu del centre, sense deixar de banda que la finalitat última ha de ser la integració en el projecte de la resta d’àrees, quedant assegurada l’adquisició de les diferents competències bàsiques. Es tracta, en definitiva, d'avançar cap a la millora dels resultats educatius i d’avançar cap a l’excel·lència del nostre alumnat. El projecte està promogut per la Fundació Catalunya-La Pedrera que és la impulsora del projecte, aportant el seu assessorament, el suport econòmic necessari, proposant el partenariat d’institucions de referència del país i realitzant l’avaluació de la implementació del projecte i del seu impacte real al centre.
La materialització del projecte està simbolitzat per un tàndem en el que dues institucions pedalegen juntes cap a l'objectiu de la millora educativa i l'obtenció de l'excel·lència. Al davant del tàndem es troben el centre escolar amb els seus docents, alumnes i famílies. A la part del darrera del tàndem està la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) que té les funcions del partenariat, aportant els continguts i la metodologia del projecte, garantint la innovació i la qualitat, els coneixements, els valors humanístics, i facilitant l'accés als recursos humans, les instal·lacions i materials que possibilitin el seu desenvolupament.
La UAB participa a través de tres institucions: l'Observatori de la Difusió de la Ciència, format per un grup de sis professors i investigadors i que tenen com a objectius difondre els coneixements científics; facilitar el diàleg entre els que es dediquen a la recerca i el públic en general; i augmentar les vocacions i la qualitat dels estudis científics entre els joves; el Departement de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències, format per 32 professors i investigadors i que tenen com a objectiu la formació del professorat del centre en les matèries relacionades amb les matemàtiques i les ciències experimentals, la recerca en la didàctica d'aquestes àrees i l'assessorament a projectes i a centres educatius; l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambiental que té com a objectius principals la recerca en les àrees relacionades amb el medi ambient, i la formació, a través de Màsters i el programa de doctorat en Ciències Ambientals, que acull 180 professors i investigadors de la UAB, especialistes en una gran diversitat d'àrees, com són les ciències experimentals, les humanitats i les tecnologies. La materialització del projecte consisteix en una aplicació al currículum de secundària centrat en les matèries de matemàtiques, ciències experimentals i ambientals, els continguts de les quals seran interdisciplinaris. Es treballa al voltant d'unitats didàctiques, que es desenvolupen a través d'activitats transversals, que inclouen continguts i competències pròpies d'altres àrees del currículum com, per exemple, l'expressió oral  i escrita, les llengües estrangeres, etc. Les activitats es desenvolupen tant dins com fora del centre (a través de visites a instal·lacions singulars com centres de recerca, laboratoris, museus...). La pretensió és que a través d'aquestes activitats es puguin treballar rigorosament els continguts, es pugui fer un ús acurat dels instruments científics, es fomenti la creativitat de l'alumnat i s'aconsegueixi el desenvolupament i l'expressió de les seves idees, la construcció dels coneixements i l'adquisició de les competències bàsiques, utilitzant diferents mètodes d'observació sistemàtica, experimentació i indagació.
El projecte pretén tenir continuïtat a llarg termini, per assegurar aquesta continuïtat s'està realitzant formació del professorat del centre des de la UAB, amb l'objectiu de facilitar els coneixements i les capacitats necessàries per a crear i adaptar recursos per aplicar al projecte, tant en el períodes en què s'estén la col·laboració com en el futur.


Tres alumnes de l'Institut Rovira-Forns guanyadores del concurs literari "Històries Fòssils" de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont de Sabadell

El divendres 24 d’abril es van lliurar els premis als guanyadors de la quarta edició del concurs literari "Històries fòssils", organitzat per l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont de Sabadell, aquest any han participat amb més de 40 relats i contes realitzats per alumnes de 3r i 4t d’ESO des de les matèries de biologia i català, a càrrec de les professores Mª Cinta Quintero i Mª Àngels Alzina, respectivament.  
Cora Camarena, amb l’obra “Més enllà de les estrelles”, va ser la guanyadora del primer premi de la categoria de 12 a 17 anys de l'edició d'enguany que va tenir com a protagonista el Triceratops, l'esquelet de ceratòpsid que des del passat mes de setembre es torna a exposar al Museu. A més, la Natàlia Díaz, amb l’obra "Sara i el Triceratops" i la Judit Trilles amb l'obra: "Sempre junts sense importar les diferències", van ser respectivament la segona i la tercera finalista. 
 
L'acte va estar presidit pel gerent de l'ICP, Enric Menéndez i va comptar amb la presència de Cesc Bosch, pedagog, i Joan Coy, tècnic de cultura de l'Ajuntament de Sabadell, els quals van felicitar els participants per la seva imaginació i la qualitat de les obres presentades i els van animar a seguir escrivint. El lliurament de premis es va fer en el marc de l’exposició "El Triceratops torna a Sabadell", davant de l'esquelet de triceratop, protagonista de l’edició d'aquest any. 

 Es van presentar més d'un centenar d'obres repartides en tres categories segons l'edat. Els guanyadors de cada categoria podran gaudir d'una visita comentada al jaciment de Castell de Barberà, on podran conèixer de la mà dels investigadors de l'ICP, com és la feina de camp d'un paleontòleg.

Nit de la cultura Premis Primavera 2015

El passat 24 d'abril es va celebrar la 25ena edició dels premis Primavera de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda.

Aquest certamen literari ha estat organitzat per la regidoria de cultura i destinat al foment de l'escriptura entre els infants i joves de la població, hi van participar alumnes des de 3r de primària fins al batxillerat.


 Els alumnes de l'Institut Rovira-Forns que van resultar premiats en diverses categories són:
Categoria de 1r i 2n d'ESO: Carla Collado (3ª classificada)
Categoria 3r i 4t d'ESO: Cora Camarena (1ª classificada), Adrià Giles (segon classificat) i Guillem Ron (4t classificat)
Categoria 1r de Batxillerat: Ariadna Gómez (1ª classificada) i Laia Vidal (2ª classificada).